Saturday, May 2, 2009

Hari Pekerja dan Insurans

Salam,

Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan SElamat Hari Pekerja untuk semua yang bergelar pekerja, tak kira lah pekerja kilang ke, ofis ke, peniaga ke, penjaja, selagi ia bergelar pencari rezeki , dia tetap seorang pekerja.

Bersyukur kerana kita masih lagi mempunyai pekerjaan , almaklumlah zaman gawat global ni...ada juga teman 2 yang diberhentikan kerja...yang diberhentikan sementara pun ada...macam 2 citer....camanae nasib diaorang ekkkk...tapi aku pulak dalam dok sibuk orang tengah mempertahankan kerja masing 2, aku pulak rasa nak berhenti dari kerja...aku rasa macam dah betul 2 boring keje ni...aku sebenarnya nak keje sendiri..standing on my own foot...flexible time...i'm d boss...and bla bla bla...

Tapi suami tersayang menasihatkan aku ...SABARRRRR....JANGAN BERENTI DULU...katanya mesti ada proper plan and back up....ok...aku sabar...tapi tak tau la sampai bila....he he he...maybe sampai hujung tahun ni kottt...

La ni pun aku tengah buat part time insurans...MAA TAKAFUL...seronok la buat insurans ni...naper la dari dulu aku tak jadi agen ahhhh...sebenarnya kesedaran betapa pentingnya insurans tu mmg dah ada dr dulu lagi dalam hidup aku...whole family mmg ada insurans ..macam2....education medical card, life ins. and also PA..but poor to my son , IHSAN...coz conginental matter...mmg tak ada insurans yang boleh di insuredkan untuk dia...kesian... Ya Allah ..lindungilah dia...

Cerita yang membuatkan aku jadi agent ialah bila my daughter admitted @ SRI KOTA MC due to tonsilitis, nasib baik ada medical card, sebenarnya dah ambil adr awal 2006 lagi tapi tak pernah claim...one day bila Rea balik dari sekolah ..aku dapat notis dr cikgu dia mengatakan dia almost fainted kat sekolah..lepas tu hidung pun selalu berdarah...so my sister advice to do thorough check up...on d next day dia still demam on and off dan dia nampak weak..so aku plak dari ofis terus bawak dia pergi SRI KOTA MC, then confirm admitted, do all thorough check up and blood test...alhamdulillah tak ada apa yang nak dirisaukan...kecuali tonsil nyerr..

DR Davis advice us if tonsil tu frequently happen, at least more thn 5 times in a year...d best thing is to do an operation...kalau tak effect pada kidney dia plakk..alamak ...sorang lagi ke anak aku nak kena operate...pengalaman IHsan menyebabkan aku begitu trauma...tapi DR cakap not to worry, just a small operation..and it cost us +-RM 4,000.00. tapi bab duit aku tak risau sangat coz ada medical card...nurse , doctor..sumer baik2 dan cekap...that d difference if we get service fr hospital swasta ...bukan nak kata hospital kerajaan tak bagus tapi kita nak rawatan yang segera...to find d result...

Masa sebelum admitted aku ada call agent medical card aku tu...tanya apa prosedur ins...rupanya semudah A,B,C...dia pun layan aku ngan begitu baik...lps a few hrs pun dia still call aku tanya ada apa problem tak untuk admitted...so far so goood.. from that moment aku rasa ...emmmm bagus gak jadi insurans ni...at least aku boleh share ngan teman2 apa faedah medical card ni...it's really cashless...syukur...

Tapi yang aku regret ialah orang kita masih kurang info psl medical card ni...no wonderla kat medical centre tu penuh ngan bangsa 2 lain..jadi nagn tekad yang membara aku akan sebarkan tentang faedah2 insurans ni untuk bangsa2 aku..teman2 sepejabat...adik beradik...dan semua ....up to them nak ambik ke tak nak...d choice is still yours..but my responsibility is to provide as much as info i get from d insurance...thx to Encik NOrdin and Kak INtan fr MAA TAKAFUL SHAH ALAM..kerna banyak membantu...

ADIOSS...SALAM...

No comments: