Monday, August 4, 2008

TEGUR ATAU DIAM



Apa yang kita lakukan apabila melihat seseorang rakan melakukan kemungkaran sewenangnya? Adakah kita hanya akan berdiam diri, lihat sahaja atau mengambil usaha menegurnya???

Rasulullah bersabda yang bermaksud,
"sesungguhnya apabila manusia melihat manusia lain melakukan kezaliman lalu dia tidak melarangnya, maka dikhuatiri Allah akan menimpakan azab-Nya secara umum tanpa ada yang terselamat samaada yang melakukan kezaliman atau yang melihatnya tanpa mencegahnya" (Riwayat Abu Daud & Tirmidzi)

Membiarkan perlakuan maksiat merupakan maksiat. Perbuatan ini akan mengundang bala daripada Allah yg akan menimpa bukan sahaja ke atas pelaku maksiat semata2 tetapi terhadap semua anggota masyarakat.

Menyuruh melakukan kebaikan dan mencegah melakukan kejahatan adalah satu bentuk sosial. Ini bukan lah utk menjaga tepi kain org lain, tetapi sebaiknya utk memelihara kepentingan bersama kerana keharmonian dan ketenteraman dlm masyarakat dapat menjamin kehidupan yang aman dan damai bagi seluruh penduduk sekitarnya.

Peranan seorang Muslim mukmin yg sebenar sepatutnya menjauhkan diri drpd perbuatan keji dan mungkar serta mencegahnya, bukan terus duduk bersama org yang berbuat maksiat kerana itu seolah2 menunjukkan bahawa mereka redha dgn maksiat dan kekufuran yg dilakukan.

Petikan dr Majalah Nur(ogos 08)

No comments: